Reino begint openhartig te vertellen: “We kunnen niet alles in ons werk automatiseren. Er is namelijk sprake van echt productiewerk bij Pathan. Speciale bodes rijden hier de hele dag af en aan om weefsel binnen te brengen wat onderzocht moet worden. Dat werk zie je letterlijk opstapelen op de ontvangstkamer. Dit moet ook nog verwerkt worden en dat zal altijd mensenwerk blijven. Waar mogelijk proberen wij met IT wel het verschil te maken. De winst zit bijvoorbeeld in het proces erna. Met 23 pathologen zijn wij een van de grootste zelfstandige pathologische laboratoria van Nederland. Daarbij werken we vanaf verschillende locaties zoals hier in het Franciscus Gasthuis, maar ook in Zeeland en Gouda. Infinity IT heeft de afgelopen jaren vooral ondersteuning geboden aan het automatiseringsteam van Pathan. Daarbij hebben we met verschillende mensen te maken gehad voor de eerste en tweedelijnszaken.” Reino vervolgt: “In eerste instantie hadden we het stuk infrastructuur en monitoring aan Infinity IT uitbesteed. We hadden best wel wat openstaande activiteiten en Infinity IT heeft ons geholpen om een inhaalslag te maken. Het begon op afstand, maar daarbij verloren we onnodig tijd aan overleg. Ik wil ook gewoon een hoop zaken zelf oppakken, dus we hebben gekeken of dit bijvoorbeeld door tijd of kennis kwam en zijn ernaartoe gaan werken om meer zelfstandig te worden en dat lukt steeds beter. Zelf ben ik er pas een jaar, Viresh kan veel meer vertellen over de periode daarvoor, hij hoort met zijn elf jaar al bij het meubilair.” Zo grapt Reino.
“Ik kwam zo’n vier of vijf jaar geleden in aanraking met Infinity IT. Daarvoor liep het contact via een andere collega. Toentertijd was er contact met Jordan Peters en Wilbert Kandt, zij deden een hoop projecten binnen Pathan. Wat dat betreft liep alles in een stroomversnelling. Het contact was altijd prettig wat ik van mijn collega’s meekreeg. Toen de pathologie van ziekenhuizen uit Zeeland erbij kwamen, kreeg ik zelf ook direct contact met Infinity IT.” Viresh vertelt over het grootste project waarbij Infinity IT het verschil heeft gemaakt, het optimaliseren en stabiliseren van de virtualisatie laag binnen Pathan: “Voordat Infinity IT er was hadden we een Hyper-V omgeving. Deze was ook wel gevirtualiseerd, maar dat had meer betrekking op onze back end service, domain controllers en applicatie services. De rest was allemaal FAT client. Zeeland ligt niet direct om de hoek, maar hun pathologen kwamen erbij. Daardoor moesten we een oplossing hebben om informatie voor alle pathologen, ook op de andere locatie, toegankelijk, beschikbaar en bereikbaar te maken. Zo kwamen we op digitale pathologie; het digitaal maken van de zogenaamde glaasjes. Door digitalisering werd het namelijk ook mogelijk voor de pathologen in Zeeland om tot diagnostiek te komen. Infinity IT kwam met een aantal nieuwe technologieën die dit mogelijk maakte, zo ontstond de hele virtualisatie laag.
“Infinity IT heeft de randvoorwaarden neergezet om op afstand te werken en digitaal beelden te bekijken.”
Daarmee hebben we de basis gelegd waar we vandaag de dag nog mee werken. Dit heeft een enorme winst opgeleverd, want het logistieke proces is een stuk sneller geworden in deze setting.” Aldus Viresh.
Reino vult aan: “Infinity IT heeft wat dat betreft de randvoorwaarden voor ons neergezet om op afstand te werken en digitaal beelden te bekijken. Ook de pathologie-afdeling van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda is er onlangs bijgekomen en ook zij maken hier gebruik van. We worden steeds groter en volwassener. Dat vraagt ook veel van IT. Zo hebben we dit jaar een nieuw Laboratorium Informatie Management Systeem – Da Vinci, geïmplementeerd. In die zelfde tijd nam ik afscheid van een systeembeheerder. Dat was best een uitdaging, want het project moest door. Ik had extra capaciteit nodig, maar vind die maar eens in de huidige arbeidsmarkt. Ik heb geregeld contact met Infinity IT en toen ik met Michiel ( salesmanager Infinity IT) hierover sprak, ontstond het idee om Sandeep (support engineeer Infinity IT) ons te laten helpen. Sandeep werkte voorheen voor ons op afstand. Detachering was geen onderdeel van de dienstverlening, maar Infinity IT heeft dit wel mogelijk gemaakt om mij te helpen. Daarbij heeft Infinity IT flexibel meegedacht met het beschikbare budget. Sandeep zijn inzet was vooral bedoeld om de dagelijkse werkzaamheden van het IT team over te nemen, zodat het IT team zelf aan de slag kon met de implementatie van Da Vinci. Zo heeft hij de eerste en tweedelijns zaken opgepakt, de monitoring zo neergezet dat we het nu zelf kunnen en hij heeft een goed incidentmanagement proces beschreven. Hij is een bekend gezicht geworden in de organisatie. Soms kon het Sandeep niet snel genoeg gaan. Datzelfde enthousiasme zorgde er ook voor dat hij meer ging oppakken dan er binnen zijn takenpakket viel. Hij is uiteindelijk ook betrokken geraakt bij de implementatie. We werken binnen Pathan met zeer exotische apparaten, die je nooit ergens anders ziet en waar je wellicht zelfs nog nooit van gehoord hebt. Sommige zijn ook wel wat verouderd. Sandeep kreeg het voor elkaar om die werkend te krijgen in Da Vinci. Hij heeft ons ook geholpen met de go live. Toen we na go live discussie hadden met de leveranciers over de te hanteren specificaties, heeft hij alles tot op de bodem uitgezocht. Vanuit de inhoud heeft hij de leverancier kunnen uitdagen op hun specificaties en hij kreeg gelijk. Hij was echt betrokken en dat waardeer ik enorm.” Viresh beaamt het prettige contact: “Ik gooi zelf ook niet om 17:00 uur de laptop dicht. Wat dat betreft is het fijn dat Sandeep en Wilbert dit ook niet deden. Er wordt nooit moeilijk over gedaan om in de avond nog even wat op te pakken. Kennis is belangrijk, dat is er ook, maar ik waardeer de interactie misschien nog wel meer.”
“Kennis is belangrijk maar ik waardeer de interactie nog meer”
Kijkend naar de toekomst heeft Reino nog veel plannen voor de digitalisering en automatisering binnen Pathan. “We hebben echt nog wat stappen te gaan in volwassenheid, maar dat pakken we stap voor stap aan. Denk daarbij aan meer halen uit onze rapportages ter verbetering van incidentmanagement. Momenteel kijken we naar een nieuwe back strategie. Infinity IT kan ons daar uitstekend bij helpen. Daar hebben we ook een goed gesprek over gehad waarbij een passende ’tussen’ oplossing is geboden en waarbij er echt is meegedacht met onze situatie. Natuurlijk kan het nog beter, maar ik wil daar in stappen heen. Dat werd begrepen en dat is fijn. Ik geloof sterk in wederkerigheid, zo praat ik dan ook niet graag over klant en leverancier relaties. Ik praat liever over opdrachtgever en opdrachtnemer. Je hebt immers allebei verantwoordelijkheden. Je moet elkaar respecteren en de ruimte geven voor elkaars kennis en specialisme, dat noem ik ruimte voor partnership. En die partnership heb ik bij Infinity IT echt gevonden.”
“Je moet elkaar respecteren en de ruimte geven voor elkaars kennis en specialisme, dat noem ik ruimte voor partnership.”